فلسفه خلقت معلولین از دیدگاه شهید مطهری(ره)
- در این پاسخ نیازمند مقدماتی هستیم :
1-مادر عالم ماده زندگی میکنیم که قوانین لا ینفک وجدایی ناپذیری دارد و یک نظام علی ومعلولی و سببی ومسببی بر آن حاکم است. طبق این مطلب هر عمل ما تا ثیر خود را دارد و هر موجودی نیز هم چنین تاثیر به سزایی دارد در نظام تکوین
یعنی چنانچه شخصی با علم یا عمد کار خلاف ی انجام دهد تاثیر خود را می گذارد مثلا اگر مادری از مواد مخدر در دوران بارداری استفاده کند چه باعلم و عمد و چه با جهل تاثیر آن مستقیما بر روی جنین ظاهر میشود.
2-در نظام تکوین برای هر موجودی هر درجه از نقصا ن است به علت نقصان قابلیت قابل است نه به علت امساک فیض از ناحیه خداوند که همانا خداوند فیاض علی الاطلاق است.
3-اصل همبستگی وانداموارگی اجزاء جهان است اینکه جهان یک واحد تجزیه ناپذیر است درعین حال اشیاءاز نظر خوبی ووبدی اگر تنها ومنفرد ومستقل از اشیاءدیگر در نظر گرفته شوند یک حکم دارند واگر یک جزء یک نظام و به عنوان عضوی از یک اندامدر نظر گرفته شوند حکم دیگری دارندباید جهان به طور کامل در نظر گرفته شودوووجود اختلاف وتفاوت به مجموعه نظام معنی می دهد لذازشتی نه تنها از این جهت ضروری است که جزئی از مجموعه جهان هستند ونظام کل به آنها بستگی دارد بلکه برای جلوه دادن زیباییها وجود آنها ضروری است
با توجه به مقدمات فوق باید گفت خیرات جهان ماده به مراتب از شرور آن بیشتر است وتنها کمالات انسانهای کانل بر همه شرور برتری دارد ترک ایجاد جهان مادی ازیک سو خلاف فیاضیت مطلقه خداست و از سوی دیگر خلاف حکمت الهی است زیرا ترک خیر کثیر برای اجتناب از شر قلیل نقض غزض و خلاف حکمت الهی است.شرور نسبی و بالعرض و نقص وجهات عدمی مورد تعلق اراده الهی قرار نمی گیرند بلکه جهات خیر و کمال آنهاست که متعلق اراده الهی واقع می شود.
نقائص وشرور فواید فراوانی دارندکه از آن جمله زمینه تکامل برای انسانها از راه تحمل سختیها وبلایا (نقص عضو مثل عقل) تکامل هر موجودی به همان اندازه وجودی اوست. و از راه پند گرفتن حوادث است و…
عدل الهی شهید مطهری. - روز جهانی معلولین بر تمامی توان یابان محترم مبارک باد