به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، پدران و مادران باید بشدت مواظب باشند. پان پراگ (بی تی BT) نام محصولی است خطرناک، اما بسیار ارزان که در بستههای سبزرنگ و به قیمت کمتر از ۵۰۰ تومان حتی در برخی سوپرمارکتها نیز یافت میشود. محصول کشور هندوستان است که مخدرهای مشابه آن نیز در پاکستان و افغانستان تولید میشوند و دقیقاً همانند مخدر ناس، از طریق بزاق دهان مصرف میشود.
هر چند پیشتر برخی رسانهها اشارهای به این قبیل ماده مخدر داشتند؛ اما به دلیل برخی کم توجهیها هنوز این مخدر ارزان قیمت برای عمده مردم و جوانان ناشناخته است. مواد اولیه این محصول خطرناک، تنباکو، آهک، خاکستر، ادویههای معطر، ساخارین (ماده بسیار سرطانزا) و برای افزایش قدرت نشئهگی و سرخوشی ترکیبات مخدر و یا توهمزایی چون تریاک و حشیش و ترکیبات شیمیایی دیگر چون آرسینک، منیزیم، سرب و حتی داروهای روان گردان از قبیل اکستازی گزارش شده است.
بزرگترین فاجعه این مخدر ویرانگر که در بستهبندیهای بسیار شیک و با طعم انواع میوهها وجود دارد این است که اگر تریاک و حتی کراک و هروئین و سایر مواد مخدر سنتی و صنعتی، قشر بزرگ سال، جوان و یا حتی نوجوانان را مورد هجمه قرار دادهاند؛ این سرطان بیصدا نوک پیکان شومش را به سمت کودکان و خردسالان دانشآموز نشانه رفته است و گویا قصد دارد تمام جامعه را شخم بزند.
موضوع: "اجتماعی"
شاید تاکنون با ورود به مغازهها با این برچسب کاغذی برخورد کرده باشید که «از پذیرفتن خانمهای بدحجاب معذوریم» جملهای که نه فروشنده آن را میبیند نه خریدار به آن توجه میکند و نه اصلاً توجه کسی را به خود جلب میکند، بیشتر چیزی است شبیه قسمتی از درب یا شیشه مغازه!
اما چند روز گذشته اطلاعیهای که یک طلافروشی در شهر تهران برای تشویق بانوان محجبه پخش کرد نیز به نوبه خود بینظیر بود، طلا فروشی که پیش از این نیز به خانمهای محجبه در ازای خریدشان تخفیف قابل توجهی میداد و خریدار در انتهای خرید و در زمان پرداخت هزینه متوجه علت آن میشد.
این طلافروشی معروف شهر تهران اعلام کرده است که به مشتریان محجبه خود پس از خرید کارت 100 هزار تومانی اهدا میکند. اگر چه روزها خیلی عادی و تکراری در حال گذر است اما بعضی مواقع برخی از افراد با عملکرد متفاوتشون درسهای بزرگی به آدم میدن. اینکه میتوان برای اهمیت دادن به باور و اعتقاد پا را از دایره حرف فراتر گذاشت و وارد میدان عمل شد.
چرا امام حسين(ع) به القابي چون ثارالله و اباعبدالله شهرت يافته اند؟
پاسخ:
“ثار” از ريشه “ثَأر” و “ثُؤره” به معناي انتقام و خونخواهي و نيز به معناي خون است. (1) براي “ثارالله” بودن امام حسين(ع) معاني مختلفي ذكر شده كه هر يك تفسير خود را ميطلبد.
أ) گروهي ثارالله را به معناي كسي كه انتقام خونش را خداوند مي گيرد مي دانند. (2) خداوند، وليّ دم حضرت است. خود او خونبهاي آن بزرگوار را از دشمنانش طلب ميكند؛ چرا كه ريختن خون سيدالشهدا در كربلا، تجاوز به حريم و حرمت الهي و طرف شدن با خداوند بود. از آن جهت كه اهل بيت(ع) “آل الله” هستند، شهادت امامان، ريخته شدن خونِ خداوند است. (3) اگر چه اين واژه در قرآن نيامده است، اما ميتوان آن را با آيات اين گونه توجيه نمود. خداوند ميفرمايد: “مَنْ قُتِل مظلوماً فقد جعلنا لوليّه سلطاناً؛(4) آن كس كه مظلوم كشته شد، براي وليّاش سلطه(و حق قصاص) قرار داديم". بنابراين “ثارالله” به اين معنا است كه خونبهاي امام حسين(ع) از آنِ خدا است. اوست كه خونبهاي امام را خواهد گرفت.
ب) بعضي لفظ اهل را در تقدير گرفته و گفته اند ثارالله يعني اهل ثارالله؛ اهل خونخواهي الهي كه خداوند انتقام خونش را مي گيرد. (5)
ج) برخي گفته اند: ثارالله يعني كسي كه در دوران رجعت مي آيد و انتقام خونش را مي گيرد.(6)
در ضمن اگر “ثار” به معناي خون باشد، مراد از “ثارالله” معناي حقيقي نيست؛ بلكه يك نوع تشبيه، كنايه و مجاز است. چون مسلّم است كه خدا موجودي مادي نيست تا داراي جسم و خون باشد؛ پس اين تعبير از باب تشبيه معقول به محسوس است؛ يعني همان گونه كه خون در بدن آدمي نقش حياتي دارد، وجود مقدس امام حسين(ع) نسبت به دين خدا چنين نقشي دارد و نهضت عاشورا احياگر اسلام بوده است.
اباعبدالله:
در تحليل كنيه “اباعبدالله” براي امام حسين(ع)، دو نكته قابل ذكرمي باشد:
1. در ميان اعراب خصوصا بزرگان قبائل مرسوم بود كه در بدو تولد براي نوزادان خود خصوصا نوزاداني كه به جهت جايگاه خانوادگي مقامي خاص داشتند علاوه بر اسم، كنيه اي نيز تعيين مي شد، كه در همين راستا پيامبر اكرم(ص) كنيه “اباعبدالله” را از همان سنين كودكي براي نواده خود حضرت سيد الشهداء برگزيدند. (7)
2. بر اساس برخي اقوال تاريخي امام حسين(ع) فرزندي به نام عبدالله داشت كه در كربلا به شهادت رسيد. برخي عبد الله را نام ديگر علي اصغر دانسته اند. اما بر اساس برخي از اقوال ديگر عبدالله، نوزادي است كه در كربلا به دنيا آمد و مادرش رباب بود. كه نشان مي دهد او فرزندي غير از علي اصغر(ع) بوده است. (8)
پي نوشت ها:
1. فخر الدين طريحي، مجمع البحرين، ج 1، ص 237؛ مفردات راغب، ص 81.
2. علي سعادت پرور، فروغ شهادت، بي تا، بي جا، ص 305.
3. اصغر عزيزي تهراني، شرح زيارت عاشورا، ص 35، دفتر تبليغات اسلامي.
4. اسراء(17) آيه 33.
5. جواد محدثي، فرهنگ عاشورا، ص 124، نشر معروف، 1378ش.
6. علامه مجلسي، بحارالانوار، مجلسي، الوفاء بيروت، 1404ق، ج 99، ص 151.
7. همان، ج44، ص 251.
8. ابن واضح يعقوبي، تاريخ يعقوبي، بيروت، دار صادر، 1379 ق، ج 2، ص 181
اولین نشست مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان مرکزی با اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان برگزار گردید .
در این نشست که با حضور جناب آقای پاکپور مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان مرکزی با هیئت همراه و مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان حضرت حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا زارع در محل مدیریت استان برگزار گردید آقای پاکپور ضمن سخنانی به بررسی اهداف اتحادیه پرداخته و بیان داشتند که این اتحادیه با جامعه دانش آموزی روبرو بوده و دو هدف را پیگیری می نماید هدف اول شناسائی نخبه های دانش آموزی و نیروهای مستعد که از حضور آنان در فعالیتهای فرهنگی – تربیتی بهره مند می شویم و هدف دوم پیگیری مطالبات رهبری با رویکرد تربیت دینی می باشد .
ایشان با اشاره به اینکه باید بصیرت لازم با رویکرد دینی در بین دانش آموزان رواج پیدا کند افزودند : شناسائی طلاب جوان و علاقه مند به حوزه دانش آموزی و اعزام این عزیزان به محیط دانش آموزی از برنامه های اتحادیه می باشد .
در این نشست بر ایجاد فضای تربیت دینی در مدارس جهت ایجاد زیر ساختهای دینی برای محیط دانشجویی و استفاده از ظرفیتهای بومی و استانی و طلبه های خوش فکر ، که با آموزش پیرامون مخاطب شناسی و شناخت ظرفیتهای روحی مخاطبین در محیط مدرسه تحقق پیدا خواهد نمود تاکید گردید که این امر با همکاری دوجانبه حوزه و اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان می تواند محقق شود .
حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا زارع مدیر حوزه های علمیه خواهران استان ضمن سخنانی به تاثیر گذاری برنامه های انجمن های اسلامی در سطح مدارس اشاره کرده و بیان داشتند بحمد لله انجمن اسلامی در این بخش ورود خوبی داشته و بر روی دانش آموزان تاثیر ملموسی داشته است و حوزه علمیه خواهران استان نیز آمادگی خویش را برای همکاری دوجانبه اعلام می دارد .
مدیر حوزه های علمیه خواهران استان با بیان اینکه آموزش اولیه جزء ضروریات می باشد بر نیاز جامعه بویژه دانش آموزان به حضور خواهران طلبه اشاره کرده و افزودند ، حوزه های علمیه حاضر به سرمایه گذاری بر روی دانش آموزان بویژه مقطع راهنمایی و متوسطه می باشند .
ایشان با اشاره به اینکه دانش آموزان مقطع ابتدائی نیز با توجه به شکل گیری شخصیتی باید در جامعه هدف قرار گیرند افزودند با توجه به استقبال دانش آموزان و مدیران مدارس ، اعزام خواهران طلبه به مدارس باید در سرلوحه برنامه های حوزه و اتحادیه باشد .
حضرت آیة الله درّی:این توطئه انگلیس و آمریکاست که باعث شده مسلمین به جای اینکه جلوی آنها بیاستند به جنگ های فرقه ای و مذهبی روی بیاورند.
در اعتراض به کشتار شیعیان مظلوم پاکستان طلاب حوزه های علمیه استان مرکزی در اجتماعی در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) اراک این جنایات بی شرمانه را محکوم کردند.
در این اجتماع اعتراض آمیز که با سخنرانی حضرت آیة الله درّی نجف آبادی آغاز شد ، ایشان با اشاره به این مطلب گفتند: این توطئه انگلیس و آمریکاست که باعث شده مسلمین به جای اینکه جلوی آنها بیاستند به جنگ های فرقه ای و مذهبی روی بیاورند.
وی با اظهار همدردی با خانواده های مصیبت دیده در انفجارهای اخیر پاکستان خطاب به علما و رجال پاکستان گفتند : اگر بزرگان ، علما و رجال پاکستان برای ریشه کن شدن اعمال تروریستی در پاکستان اقدامی عاجل و به موقع انجام ندهد این کشور به سرنوشت افغانستان و عراق دچار خواهد شد و عواقب آن جبران ناپذیر خواهد بود.
نماینده محترم ولی فقیه در استان در ادامه از مجامع بین المللی خواست تا برای جلوگیری از اعمال تروریستی تلاش کنند.
حضرت آیة الله درّی نجف آبادی افزودند: امت اسلام در زمان حال بیش از زمانهای دیگر نیاز به وحدت و انسجام دارد.
ایشان در ادامه گفتند: امت اسلام باید دشمن اصلی خود و اسلام را خوب بشناسد و به جای دشمن اصلی اشتباهاً دشمن داخلی برای خود درست نکند و مواظب باشد تا خون بیگناهی به ناحق بر زمین ریخته نشود.
در پایان ایشان به نیابت از شهدای مظلوم پاکستان عرض سلامی به محضر سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام داشتند.
در پایان مراسم طلاب باسر دادن شعارهای ((مرگ بر آمریکا ، مرگ بر انگلیس ، یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا)) این اعمال قبیح را محکوم کردند.
روز خانواده را به تمام تلاشگران عرصه تحكيم نظام خانواده تبريك عرض نموده و از حضرت حق خواستاريم همه داراي خانواده اي باشيم كه الگويش در زندگي “بهترین خانواده هستی است
از سال 86 روز 25 ذیحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است
علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایههای آن است،
عنوان شده است
در شهر مدينه خانوادهاي زندگي ميكرد كه از همه جهات، انسانهاي شايسته و برتري بودند. يكي از اوصاف والاي آنها ايثار و فداكاري است كه ميتواند الگوي همه انسانها باشد و يكي از موارد ايثار ايشان مربوط به زماني است كه:
حضرت حسن (عليهالسّلام) و حضرت حسين (عليهالسّلام) بيمار شدند. پيامبر گرامي (صلياللهوعليهوآله) با جمعي از يارانشان به عيادت دو نوه و دو نور ديدۀ خود آمدند. در آن ديدار، رسول خدا (صلياللهوعليهوآله) به حضرت امير (عليهالسّلام) فرمودند:
«علي جان! اگر براي شفا يافتن و بهبودي فرزندانت ميتوانستي نذري كني، خدا از سر مهر و كرامت آنان را سلامت ارزاني ميداشت».
اميرالمؤمنين (عليهالسّلام) در همان لحظه با خدايش عهد بست و نذر نمود كه اگر دو فرزندش سلامتي يابند سه روز روزه بدارد. از پي حضرت علي (عليهالسّلام)، حضرت زهرا (عليهاسلام) نيز نذر كرد و آن گاه «فضه» خادمۀ ايشان همان نذر را نمود. طبق بعضي از روايات امام حسن (عليهالسّلام) و امام حسين (عليهالسّلام) نيز نذر کردند كه روزه بگيرند.
چيزي نگذشت كه هر دو شفا يافتند و خانوادۀ امام علي (عليهالسّلام) براي وفاي به نذر آماده شد؛ اما در خانه غذايي براي روزهداري يافت نميشد. امام علي (عليهالسّلام) سه صاع جو تهيه نمود.[1] حضرت زهرا (عليهاسلام)، يك سوم آن را آرد كرد و نان پخت. هنگام افطار، مسكيني بر در خانه آمد و گفت: «السلام عليكم اهل بيت محمد… سلام بر شما اي خاندان محمد (صلياللهوعليهوآله)، مستمندي از مستمندان مسلمين هستم. غذايي به من بدهيد. خداوند به شما از غذاهاي بهشتي مرحمت كند».
آنها همگي مسكين را بر خود مقدم داشتند و سهم خود را به او دادند در حالي كه چيزي جز آب نداشتند. روز دوم را همچنان روزه گرفتند. موقع افطار وقتي كه نان جو را برای غذا آماده كرده بودند، يتيمي بر در خانه آمد. اين بار نيز ايثار كردند و غذاي خود را به او دادند و بار ديگر با آب افطار كردند. روز بعد را نيز روزه گرفتند. به هنگام غروب اسيري بر در خانه آمد. باز سهم غذاي خود را به او دادند. پس از انجام نذر هنگامي كه صبح شد حضرت امير (عليهالسّلام) در حالي كه دست دو پسر بزرگوارش را گرفته بود به خدمت پيامبر اكرم (صلياللهوعليهوآله) رسيد. هنگامي كه پيامبر آنها را مشاهده كردند، ديدند از شدت گرسنگي ميلرزند. پيامبر اشك ريختند و فرمود:
«اين حالي را كه در شما ميبينم براي من بسيار گران است
سپس برخاستند و با آنها حركت كردند. هنگامي كه وارد خانۀ حضرت زهرا (عليهاسلام) شدند ايشان را در محراب عبادت ديدند در حالي كه از شدت گرسنگي ضعيف شده و چشمهايش به گودي نشسته بود. پيامبر گرامي (صلياللهوعليهوآله) اندوهگين شدند. در همين هنگام جبرئيل امين نازل شد و گفت:
«اي محمد اين سوره را بگير. خداوند با چنين خانداني به تو تهنيت ميگويد» سپس سوره «هل أتي» (انسان يا دهر) را بر او خواند.
بعضي گفتهاند كه از آيۀ5؛ «ان الابرار…» تا آيۀ21؛ «… كان سعيكم مشكورا» در اين زمان نازل گشت.[2]
اين خانواده مظهر ابرار و نيكوكاران جهان و از مظاهر عبوديت خدا و از مصاديق بارز بندگان خالص اويند. آنان وفاكنندۀ به نذر خويش و خائفان از قيامتند. آنها مظهر ايثارگري و حمايت از اقشار محروم جامعه (مسكينان، يتيمان و اسيران) و مظهر اخلاص و خداجويي در عرصۀ زندگي اجتماعياند. نعمتهاي سرشار بهشتي، پاداش الهي اهل بيت (عليهمالسّلام) و جلوۀ تقدير و سپاسگذاري خداوند در قبال نيككرداري آنان است.[3]
داستان مذكور در ميان علماي شيعه مورد اتفاقنظر است و در بين اهل سنت نيز مشهور بلكه متواتر است. علامه اميني در «الغدير» 34 نفر از علماي معروف اهل سنت را نام ميبرد كه اين داستان را در كتابهاي خود آوردهاند.[4] در «احقاق الحق» نيز نام 36 نفر از اهل سنت برده شده است.[5]
علاوه بر اين حافظ ابومحمد عاصمي از علماي اهل سنت كتابي در دو جلد به نام «زين الفتي في تفسير سورة هل أتي» تدوين كرده است. ابوجعفر اسكافي (متوفي 240ه.ق) در رسالهاي كه در ردّ جا خط نوشته ميگويد؛
«ما ترديد نداريم كه احدي از صحابۀ پيغمبر برتر از علي بن ابيطالب نميباشد …»
انفاق علي متناسب با حال و وضع زاهدانهاش بود و او كسي است كه در راه خدا مسكين و يتيم و اسير را غذا داد و دربارۀ او و همسر و دو فرزندانش يك سورۀ كامل نازل گرديده است.
ابوسالم محمد بن طلحه شافعي (متوفي 652ه.ق) شعري در اين زمينه دارد:
هم العروة الوثقي لمعتصم بها مناقبهم جاءت بوحيٍ و انزالِ
مناقب في الشوري و سورة هل اتي و في سورة الاحزاب يعرفها التالي
و هم اهل بيتالمصطفي فودادهم عليالناس مفروض بحكم و اسجالِ
آنان براي كسي كه به آنها متوسل شود دستاويزي محكماند كه مناقبشان از راه وحي و انزال رسيده است. مناقب و فضايلي كه در سورۀ «شوري» و «هل أتي» و «احزاب» آمده است، و تلاوت كنندگان قرآن آنها را ميشناسند. آنان اهل بيت مصطفي ميباشند و دوستي آنها به حكم الهي در منشور قرآن الزامي است.[6]
در كتاب «احتجاج» از امام علي (عليهالسّلام) نقل شده در ضمن حديثي كه ايشان، براي مسلمانان بعد از مرگ عمر بن خطاب ايراد كردهاند:
شما را به خدا سوگند ميدهم! آيا در ميان شما غير از من كسي هست كه دربارۀ او و فرزندانش اين آيه نازل شده باشد: «ان الابرار يشربون من كأس كان مزاجها كافورا…» تا آخر سوره؟ گفتند: «نه».
در كتاب «خصال» در احتجاج امام علي (عليهالسّلام) بر عليه ابوبكر فرمود:
«تو را به خدا قسم ميدهم! آيا صاحب آيۀ «يوفون بالنذر و يخافون يوماً كان شره مستطيراً» منم يا تويي؟». گفت: «بلكه تويي» .[7]
جهت مطالعۀ بيشتر:
- الغدير، ج3، ص 107-111؛
- احقاقل الحق، ج3، ص 157-171
- تفسير نمونه، ج25، ص 343 به بعد.
- تفسير الميزان، ج20، سورۀ انسان، ص 119 به بعد.
منابع:
1- حسيني تستري، نورالله؛ احقاق الحق، مكتبة آيتالله العظمي مرعشي نجفي [بيتا]، قم.
2- طباطبائي، محمدحسين؛ ترجمه تفسير الميزان، ترجمه سيد محمدباقر موسوي همداني، دفتر انتشارات اسلامي، قم، 1385، چاپ بيست و يكم.
3- هاشمي رفسنجاني، اكبر؛ و جمعي از محققان، تفسير راهنما، بوستان كتاب، قم، 1382، چاپ اوّل.
4- مكارم شيرازي، ناصر؛ و جمعي از نويسندگان، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1366.
5- اميني نجفي، عبدالحسين؛ الغدير، ترجمه دكتر جمال موسوي، كتابخانه بزرگ اسلامي و مركز چاپ و نشر بنياد بعثت، تهران، 1368، چاپ پنجم.
6- علي بن عيسي اربلي، كشف الغمة في معرفه الائمه، با ترجمه المناقب از علي بن حسين زوارئي، نشر ادب الحوزة و كتابفروشي اسلاميه، 1364، چاپ دوّم.
[1]- ترجمه تفسير مجمعالبيان، ج15، ص 509.
[2]- ترجمه تفسير مجمعالبيان، ج15، ص 509 و 510؛ الغدير، ج3، ص 157-
171؛ تفسير نمونه، ج25، ص 345-343.
[3]- تفسير راهنما، ج19، ص 592 به بعد.
[4]- الغدير، ج3، ص 104-101.
[5]- احقاق الحق، ج3، ص 171-157.
[6]- ترجمه تفسير الميزان، ج20، ص 214.
[7]- ترجمه تفسير الميزان، ج20، ص 214.
«خوشا به حال زنی که همسرش از او راضی وخشنودباشد»
(رسول خداصلی الله علیه وآله،بحار،ج18،ص328)
اسماءدختر یزید انصاری خدمت رسول خداصلی الله علیه وآله رسید وعرض کرد:«با وجود اینکه زن درخانه به کارتربیت ونظافت مشغول است ومرد به جهاد وحج و…در بیرون خانه می پردازد؛آیا ما،در پاداش کارهای نیک شما مردان سهیم نیستیم؟»او به نمایندگی از زنان آمده بود تا این مطلب را خدمت رسول خدا صلی الله علیه وآلهعرض کند.رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:«پاداش نیک شوهرداری زن وکوشش او برای تحصیل خشنودی شوهر وپیروی از او،برابر همه پاداش های مردان است.»
پیامبر اعظمصلی الله علیه وآلهمیفرماید:بر در دوم بهشت نوشته شده است:هر چیز راهی دارد وراه رسیدن به شادمانی درآخرت چهار چیز است:
الف)دست محبت بر سریتیمان کشیدن
ب)مهربانی بابیوه زنان
ج)کوشیدن در رفع نیازهای مسلمانان
د)دلجویی از تهیدستان ونیازمندان
مستدرک الوسایل،ج7،ص266،باب49نوادر
بحارالانوار ،ج8،ص144
کسب مهارت فنی و تحصیل تخصص و حرفه صنعتی یا غیر صنعتی و اشتیاق به هنر و احترام به هنرمندان و تلاش برای داشتن هنر از مواردی است که در قرآن به آن اشاره شده است.
آیات:
1-ن والقلم و ما یسطرون.(قلم/1و2)
2-فاوحینا الیه اصنع الفلک باعیننا و وحینا…(مومنون/27)
روایات:
1-رسول الله (ص)فرموده اند:خدای تعالی بنده ی مومن پیشه ور و شاغل را دوست دارد.(کنزالاعمال/ص 9199)
2-امام الصادق (ع) فرموده اند:چرخ ریسندگی در دست زن نیکوکار مانند نیزه ای است در دست جنگجویی که برای رضای خدا می جنگد.(مکارم الاخلاق/ص 238)
3- امام علی (ع) فرموده اند:خط و نوشتار زبان دست است.(غررالحکم/706)
4–امام علی (ع) فرموده اند:به تجارت بپردازید که آن شما را از آنچه در دست مردم است بی نیاز میگرداند و خدای عزوجل بنده ی پیشه ور و درستکار را دوست دارد.(الخصال/621/10)
5- پیامبر خدا (ص) هرگاه به کسی نگاه می کرد و از او خوشش می آمد می فرمود:شغلی هم دارد؟اگر می گفتند نه آنحضرت میفرمود:از چشمم افتاد.عرض میشد:چرا ای رسول خدا؟ میفرمود:زیرا اگر مومن شغل و حرفه ای نداشته باشد دین خود را وسیله امرار معاش قرار میدهد.(جامع الاخبار/290/1084)
فوائد و آثار:
1-دور ماندن از آفات بیکاری و مفاسد آن 2-داشتن پشتوانه شخصی 3- بروز استعدادها در مجاری سالم 4- کمک به معیشت و اقتصاد خود و خانواده 5-تخلیه روانی و دوری از افسردگی(کار درمانی-هنر درمانی)
یاد آوری:
در کتاب بهترین ارمغان نوشته استاد سید محمد تقی مقدم (ص 123) آمده است:
پیشوایان دینی شغل داشتند تمام انبیا و اولیا مشاغلی داشتند که با آن امرار معاش میکردند آدم و لوط زراعت و ابراهیم گوسفند داری میکرد.موسی اجیر شعیب شد و چوپانی کرد عیسی صباغی نمود پیامبر(ص) تجارت می نمود علی (ع) احداث نخلستان می کرد و هر یک از ایشان کار می کردند و ادریس خیاط نوح نجار، هود تاجر ،سلمان حصیر باف و میثم تمار خرما فروش بود.داوود پیغمبر کار می کرد.امام صادق (ع) فرمود:خداوند متعال به داوود پیغمبر وحی نمود که تو نیکو بنده ای هستی اگر از بیت المال نمیخوردی و کار میکردی.داوود از این خطاب گریه کرد پس خداوند آهن را در دست آن حضرت ملایم کرد و بعد از آن هر روزی زرهی می ساخت و آن را هزار درهم می فروخت و از بیت المال بی نیاز شد و حضرت سلیمان از بافتن زنبیل امرار معاش خود می کرد.
شکوفایی استعدادها:
اعتماد به نفس ، منشا بروز استعدادهای درونی است ، و به تجربه ثابت شده است که استعدادهای متوسط ،همواره بر اثر یک تصمیم درست و اراده ی محکم در راه تحقق آن ،به موفقیتی به مراتب بالاتر از موفقیت استعدادهای برجسته نایل آمده اند (رسالت اخلاق ،موسوی لاری ،ص 269 )
عزت:
اعتماد به نفس ، موجب عزت وسربلندی می شود . امام باقر علیه السلام فرمود :«الیاُس عما فی ایدی الناس عز للمومن » (کافی،شیخ کلینی ،جلد 3،ص219) «چشم طمع نداشتن به دست مردم (به امکانات آنان ) موجب عزت مومن است .
تکامل وپیشرفت:
اعتماد به نفس ، اساس هر پیشرفتی است ، اگر ملتی بدین صفت عالی آراسته گردد ، تواناتر می شود ، و به تجربه نیز ثابت شده است که پیشرفت ها و ترقیات حیرت انگیز بشری در سایه ی اتکا به نفس و فعالیت های مداوم آنان بدست آمده است .
قرن ها بود که مسلمانان ،گوهر اعتماد به نفس را از دست داده بودند تا اینکه امام خمینی –ره- بار دیگر این رمز پیروزی را به آنان بازگردانید و به آنها فهماند که می توانند روی پای خودشان بایستند .پیروزی ملت ایران بر رژیم طاغوت و حامیان بین المللی آنها و سرافرازی این ملت در همه صحنه های مبارزه علیه آمریکا و اذناش به ویژه در طول هشت سال دفاع مقدس نیز از برکات همین اعتماد به نفس حاصل آمده است .